ترس از مجرد ماندن

خدمات روانشناسی

ترس از مجرد ماندن

۱ بازديد

ترس از مجرد ماندن مسئله ای است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. این روزها  شاهدیم که به خاطر پیچیده تر شده ساختار های اجتماعی و اقتصادی مسئله ازدواج با مشکل جدی رو به رو شده تا جایی که آمار ها می گویند 13 میلیون جوان ایرانی مجرد از سن ازدواج گذشته اند. این یعنی چیزی بیشتر از یک هشتم جمعیت ایران مجردند. مجرد بودن می تواند یک انتخاب شخصی باشد یا یک اجبار ناخواسته ، به هر صورت زندگی مجردی نیز یک نوع سبک زندگی  است .

فهرست مطالب

 

  • چرا پسر ها و دختر ها مجرد می مانند؟
  • نکات منفی مجرد ماندن
  • نکات مثبت مجرد ماندن
  • آیا مجرد ماندن ترسناک است ؟
    • ریشه ترستان را پیدا کنید. چرا از مجرد ماندن می ترسید ؟
  • شیوع مجرد ماندن در میان جوانان
  • روش هایی برای از بین بردن عوامل مجرد ماندن
    • سخن آخر

این نوع سبک زندگی را نمی توان تماما غلط دانست چرا که مثل هر سبک دیگری مزایا و معایب خودش را دارد. شاید شما هم در ذهن خود چنین سوالاتی داشته باشید : آیا می شود تا آخر عمر مجرد ماند؟ یک ازدواج نه چندان خوب بهتر است یا مجرد ماندن؟ مجرد ماندن در یک دوره زمانی طولانی چه مشکلاتی را می تواند ایجاد کند ؟ و … با مطالعه کامل این مقاله می توانید به سوالات ذهنی خود درباره مجرد ماندن پاسخ بدهید و درباره زندگی مجردی یا متاهلی خود تصمیم بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مجرد ماندن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

چرا پسر ها و دختر ها مجرد می مانند؟

 

دلایل مختلفی ممکن است که باعث شود یک فرد مجرد بماند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با فوایدو معایب زندگی مجردی کلیک کنید.

مشاهده روابط زناشویی ناموفق و شکست خورده: زمانی که افراد شاهد تجربیات تلخ دیگران در ازدواج هستند؛ دیگر تمایلی تشکیل خانواده نداشته و تصور می‌کنند که به تنهایی زندگی بهتری خواهند داشت.

داشتن افکار و باور های غلط درباره ازدواج: تصور افراد در مورد ازدواج نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. باید بدانید که زندگی مشترک ترکیبی از چالش ها و خوشی هاست.

داشتن مشکلات روحی مثل کمبود اعتماد به نفس ، افسردگی و اضطراب: طبیعتا با وجود ابتلا به مشکلات روانی، آستانه تحمل افراد پایین تر بوده و زندگی مجردی را ترجیح می‌دهند.

وسواس در انتخاب همسر: برخی از افراد به این دلیل به زندگی مجردی خود ادامه می‌دهند؛ که هیچ فردی را مناسب خود ندانسته و در انتخاب شریک زندگی دچار وسواس می‌شوند.

ایده آل طلبی: کمالگرایی موضوعی است که باعث مجرد ماندن بسیاری از جوانان می‌شود.

ترس از تغییر: ازدواج تغییر بزرگی در روند زندگی است؛ بسیاری از افراد هنوز آمادگی لازم برای تجربه کردن آن را ندارند.

انزوا و حضور نداشتن در جمع: زمانی که افراد به تنهایی خود عادت می‌کنند؛ دیگر تمایلی به ازدواج کردن نخواهند داشت.

عدم خودشناسی: ازدواج، نیاز به خودشناسی دارد. در واقع زمانی که افراد به شکل درستی خود را بشناسند؛ می‌توانند شریک بهتری را برای خود انتخاب کرده و یا برای مجرد ماندن و یا ازدواج کردن تصمیم گیری کنند.

وابستگی زیاد به خانواده: یکی دیگر از دلایل مجرد ماندن در جوانان امروزی، وابستگی زیاد آنها از هر لحاظی به خانواده است.

نداشتن مهارت های ارتباطی صحیح: این عامل نیز تاثیر زیادی در مجرد ماندن افراد دارد که برای یادگیری آنها می‌توانند از خانواده های خود، مشاور، دوست و… کمک بگیرند.

ضربه خوردن از روابط بین فردی: زمانی که افراد در روابط عاطفی خود به طور مکرر دچار شکست می‌شوند نیز دیگر میل خود به ازدواج کردن از دست می‌دهند.

ترس از دست دادن آزادی: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با ازدواج کردن آزادی عمل خود را به طور کامل دست می‌دهند و دیگر برای هیچ کاری از خود اراده ندارند. از این رو میل به مجرد ماندن دارند.

عدم توان ارتباط با جنس مخالف: برای غلبه بر مجرد ماندن ، در ابتدا باید بتوانید با جنس مخالف ارتباط درستی بگیرید.

ترس از رابطه جنسی یا بی میلی جنسی: برخی از افراد این عامل را دست کم گرفته و یا اصلا در مورد آن اطلاعی ندارند. در صورتی که ترس از برقراری رابطه جنسی مانع از ازدواج بسیاری از جوانان در فرهنگ های بسته می‌شود.

مشکلات اقتصادی و خانوادگی: بعضی از جوانان، مایل به ازدواج هستند؛ اما از نظر مالی و خانوادگی شرایط آن را ندارند. از این رو مجرد ماندن را انتخاب می‌کنند.

عدم سلامتی جسمی یا روحی روانی: برای ازدواج، افراد باید هم از لحاظ جسمانی و هم روانی سالم باشند. گاهی فقدان این ویژگی در خود یا دیگری منجر به مجرد ماندن می‌گردد.

نکات منفی مجرد ماندن

مجرد ماندن برای مدت زمان طولانی، مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. روابط عاطفی بخش مهمی از زندگی ما هستند؛ که اگر نسبت به آن بی توجه بوده و یا آن را سرکوب کنیم؛ دچار مشکل خواهیم شد. کاهش توانایی در تمرکز و ابتلا به افسردگی، افزایش احتمال بروز انحرافات جنسی، ایجاد احساس سربار شدن، ابتلا به وسواس در انتخاب و… همگی از این پیامدها هستند. شاید فردی به ظاهر ابراز کند که از مجرد بودن خود احساس خوبی دارد. اما در واقع در حال تجربه کردن چنین مسائلی است.

حتما مقاله اگر ازدواج نکنیم چه بخوانید.

نکات مثبت مجرد ماندن

در برخی موارد مجرد ماندن ، مزایایی نیز دارد. البته این در مورد زنان و مردان متفاوت بوده و به طور کلی شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است. حتی برخی از افراد، بهتر است که منجر بمانند و اصلا ازدواج گزینه خوبی برای آنان محسوب نمی‌شود. مجرد ماندن و استفاده کردن از تنهایی خود به شکل درست، می‌تواند منجر به رشد و پیشرفت افراد شده و فشار روانی و مسئولیت کمتری به آنها وارد کند. برای مثال طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است؛ مشخص گردید که زنان مجرد، خوشحال تر بوده و رضایت از زندگی در آنان بالاتر است.

آیا مجرد ماندن ترسناک است ؟

مجرد ماندن اصلا ترسناک نیست ، حتی گاهی اوقات از ازدواج هم بهتر است اما برخی افراد به دلایل مختلف از مجرد بودن و مجرد ماندن می ترسند و حاضرند هرکاری انجام دهند تا از تجرد رهایی یابند . توصیه های زیر مربوط به افرادی است که کابوسشان مجرد ماندن تا آخر عمر می باشد  : آگاه باشید که ازدواج هدف زندگی نیست و اصلا امری ضروری هم نیست ، ازدواج کردن مثل رفتن به دانشگاه صرفا یک انتخاب است و این طور نیست که هرکس ازدواج نکرد یعنی شکست خورده و هرگز خوشبخت نخواهد شد.

این را بدانید که حرف های دیگران هیچ تاثیری روی زندگی شما ندارند و چه مجرد بمانید و چه ازدواج کنید دیگران پشت سر شما حرف خواهند زد. شما باید سبک مربوط به زندگی خودتان را پیدا کنید و از متفاوت بودن نترسید . شاید نتوانید بچه دار شوید یا بخشی از یک زندگی مشترک را بر عهده بگیرید اما قطعا می توانید علاقه های خود را دنبال کنید و طوری که دوست دارید زندگی کنید.

 

ریشه ترستان را پیدا کنید. چرا از مجرد ماندن می ترسید ؟

آیا ترس شما به خاطر طرد شدن از طرف دیگران است ؟ آیا از تنهایی می ترسید ؟ به خاطر آبرویتان و حرف های دیگران ترسیده اید؟ از بی پولی و به تنهایی به دوش کشیدن مسئولیت مالی زندگی ترس دارید ؟ آیا از این که مزاحم و سربار خانواده باشید می ترسید؟ از این که دیگر هرگز نتوانید ازدواج کنید ترس دارید ؟ اگر شما بتوانید ریشه ترس هایتان را پیدا کنید راحت تر می توانید با آن ها کنار بیایید و اگر عمیق تر به ترس های خود نگاه کنید می فهمید شما از چیزی که پیش نیامده و شاید هرگز هم پیش نیاید دچار ترس و اضطراب شده اید ، باید باور کنید تا حد زیادی ترس های شما واقعی و منطقی نیستند به همین دلیل فشار کاذبی را به شما وارد می کنند.

شیوع مجرد ماندن در میان جوانان

اما به راستی چرا مجرد ماندن تبدیل به امری عادی در جوامع شده است؟ آمارهایی در این زمینه وجود دارد که مشخص می‌کند این موضوع در همه جهان رایج بوده و محدود به کشور ما نیست. برای مثال آمارها در سال 2015 در بریتانیا حاکی از آنند که 34.5 درصد از جمعیت مجرد بوده و هیچگاه با فردی زندگی نکرده اند. و یا در ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی 18 تا 29 سال، آمار مجردین 64 درصد است. این آمارها معمولا در مورد مردان بیشتر بوده و از طرفی مجرد ماندن آنها تا پایان عمر کمی عادی تر است.

برای تشویق‌جوانان حتما مقاله دلایل ازدواج بخوانید.

روش هایی برای از بین بردن عوامل مجرد ماندن

 

برای غلبه بر مجرد ماندن ، در ابتدا باید خود را از لحاظ روانی آماده کنید. برای اینکار شما نیاز به کمک داشته و می‌توانید از راهکارهای زیر نیز استفاده نمایید.

⭕صداهای درون تان را به چالش بکشید: دلایلی که باعث مجرد ماندن شما شده اند را به چالش بکشید.

⭕بیشتر از خود مراقبت کنید: به سلامت روانی خود بیشتر اهمیت داده و خودمراقبتی کنید.

⭕فاجعه سازی نکنید: اگر به هر دلیلی مجرد هستید؛ این موضوع را بیش از اندازه برای خودتان بزرگ نکنید.

⭕شناسایی افکار مخرب در مورد ازدواج: افکاری که مانع از ازدواج می‌شوند را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرید.

⭕به چهارچوب های ذهنی خود دامن نزنید: گاهی این قوانین سختگیرانه خودتان است که مانع از ازدواج تان می‌شود. بهتر است آنها را اصلاح کنید.

پیشنهاد میشود که حتما مقاله انگیزه های ازدواج بخوانید.

سخن آخر

هرگز از روی ترس تن به ازدواج ندهید چون گرفتن هر تصمیمی به خاطر ترس باعث پشیمانی می شود. قطعا مجرد ماندن حتی تا آخر عمر بهتر از این است که تن به ازدواجی ناخواسته و غلط بدهید یا از هر طریقی بخواهید کمبودهای عاطفی خود را جبران کنید. اگر گره های ذهنی شما درباره مجرد ماندن بسیار زیادند و به تنهایی نمی توانید از پس باز کردنآن ها بربیایید بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مجرد ماندن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تجرد قطعی چیست؟

مجرد ماندن و عدم ازدواج تا سن 50 سالگی و بیشتر تجرد قطعی نامیده می شود.

آیا از نظر دین اسلام مجرد ماندن تا آخر عمر گناه محسوب می شود؟

خیر ازدواج امری واجب نمی باشد و صرفا مستحب است . فقط در صورتی وجوب می یابد که شخص از نداشتن همسر به گناه آلوده شود و درگیر حرام گردد.

تجرد قطعی چیست؟

مجرد ماندن و عدم ازدواج تا سن 50 سالگی و بیشتر تجرد قطعی نامیده می شود.

آیا از نظر دین اسلام مجرد ماندن تا آخر عمر گناه محسوب می شود؟


خیر ازدواج امری واجب نمی باشد و صرفا مستحب است . فقط در صورتی وجوب می یابد که شخص از نداشتن همسر به گناه آلوده شود و درگیر حرام گردد.

 

منبع: ترس از مجرد ماندن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.